...или както по-точно наричат това заболяване: "Изучаване на религия в училищата".
След като не успяха да накарат младите хора да се държат както трябва в общество, някои родители воглаве с министерството на образованието решиха да се обърнат към "традиционните ценности" на помощ...
Под "традиционни ценности" обаче тук не се разбират злато, сребро и скъпоценни камъни, нито дори роби, добиък и ценни подправки. Не съм сигурен какво се разбира под "традиционни ценности" -- алтернативите които предложих по-горе очевидно отпадат. По контекста успявам да разбера че традиционните ценности са свързани по някакъв начин с религията. Идеята е следната: Да се накарат децата да учат за "великите" чичко Христос, Свети тоя и оня, чичко Мохамед, чичко Буда, и други светли личности. И после, децата докоснати от тъй великите дела на тези хора ще получат просветление и някак си ще станат много добри и послушни...
Звучи като приказка, особено с магическата част с "докосването". Това не е случайно, а напълно закономерно, защото целият този план се основава на мистика (и мистификация).
Имаме класически случай на Faith-Based solution (т.е. решение базирано на вярата). Няма никакви доказателства че този план ще проработи, няма дори планирана ефективност на плана, така че да можем да разберем дали решението работи или не. Намаме контрол върху експеримента. Т.е. това което имаме е едно произволно решение "да променим нещо" и да се надяваме че нещата ще се оправят.
Разбира се след като нямаме и предварително планирани резултати които да проверим, след няколко години ще се окаже, че сме в същото положение, но с един учебен предмет повече!
И тогава някой малоумник ще реши, че сигурно часовете по религия са малко или пък че часовете по математика са много и отново ще се извърши промяна. И пак няма да има резултат. А малоумникът междувременно ще се е пенсионирал с почести за великите простотии които е свършил.
Не твърдя, че има някакъв правилен научен метод за определяне какво трябва да се изучава в училищата. Това което казвам е че трябва да се допитваме малко и до ума си когато съставяме планове и държавни изисквания в образованието. Например да погледнем текущата ситуация:
В България има невероятен глад за квалифицирани специалисти. Във всяка една шибана област. Като се започне от специалисти в строителството, производството, специалисти по информационни технологии и се стигне до мениджъри от най-вискок клас и министри...
Как този проблем се решава като се въвежда религия в училищата?
Никак!
А това е проблемът който трябва да се реши. Това е което пречи на икономическото развитие и като следствие на всичко друго в обществото. Децата се дрогират защото нямат перспектива, нямат цел. Защото са от бедни семейства, защото баща им пие, а майка им работи някъде на минимална заплата и те не виждат друго бъдеще пред себе си. Защото е срамно да си "зубрач" и ако не слушаш чалга значи си "задръстен" - щото всички пичове слушат чалга - като Слави Трифинов например, или местните дилърчета...
Съгласен съм че религията може да даде на накой от тези деца накаква фалшива надежда. Но религията няма да спаси никого. Защото да се спасиш от социалната пропаст е необходимо знание. Занание в някоя област -- каквато и да е. Дали ще си зидар, лесничей, дърводелец или програмист не е толкова важно. Важното е да си адекватен в това което правиш -- да работиш добре и с чувството че работиш за себе си. Това, дами и господа е ключа за палатката. Не мистични религиозни приказки.
Всичко до тук казано се подкрепя и от накои наблюдения. Например повечето хора в България биха се определили като религиозни и биха защитили изучаването на религия в училище. Но следващия въпрос който задължително трябва да им зададем е: "А на вас как Ви помогна религията?". И тогава ще стане ясно че всъщност религията не помага да излезеш от блатото. Това което помага е знанието. И това е което трябва да се преподава в училищата.
Сряда, 2008, Февруари 20
Събота, 2008, Февруари 16
Държавно подпомагане на БПЦ
Буквално няма ден без някоя проява на някой овластен п...... да ме подразни. Но такъв съм си - раздразнителен. Едно от последните такива събития е от 14-ти февруари, когато по стар български обичай с много шум биват раздадени малко автомобили на полицаите. Разбира се, това е акция, която трябва да бъде извършена максимално публично, за да се покаже на хората, че "полицията прави нещо" (в случая - че се строява на площада).
Ето един източник с новината:
http://dnes.dir.bg/2008/02/14/news2663620.html
Разбира се, предполагам, че такава церемония не е протекла по правилния начин -- като чисто държавно мероприятие и следователно без намесата на която и да е религиозна организация. Доста модерно е по такива събития да се канят попове от БПЦ, които да посмесят малко "здравословен" мистицизъм с тайните на технологиите заключени в немските коли. Този път обаче нещата са били явно по-груби отколкото съм свикнал. До това заключение стигам след прочитането на следното в цитираната публикация:
"В знак на благодарност и признателност към Светия синод, МВР дари на църквата лек автомобил и джип, съобщи 'Фокус'."
Благодарност? Признателност? WTF?
Мисля си: Явно доста съм изпуснал напоследък -- църквата се е включила в издирването на престъпници. Спомням си за онова убийство на симеоновско шосе преди няколко години -- тогава убийците бяха с дрехи на свещеници...
Разбира се, опитвам се да бъда саркастичен -- ясно е че в никаква полицейска работа БПЦ не е замесена. Това което не е ясно е защо Р.П. им прави такъв скъп подарък. Имайки предвид, че държавата и църквата са отделни ми е много любопитно как Р.П. ще оправдае похарчването на толкова много пари за целите на частна религиозна организация.
Според мен този акт може да се класифицира като подпомагане на конкретна религия с държавни средства. Аз, като човек който плаща данъците си се чувствам измамен -- тези пари не са на Р.П. и той неможе да прави с тях каквото си иска. Освен ако не е купил подаръкът със собствени средства...
Този случай повдига интересни въпроси:
Ето един източник с новината:
http://dnes.dir.bg/2008/02/14/news2663620.html
Разбира се, предполагам, че такава церемония не е протекла по правилния начин -- като чисто държавно мероприятие и следователно без намесата на която и да е религиозна организация. Доста модерно е по такива събития да се канят попове от БПЦ, които да посмесят малко "здравословен" мистицизъм с тайните на технологиите заключени в немските коли. Този път обаче нещата са били явно по-груби отколкото съм свикнал. До това заключение стигам след прочитането на следното в цитираната публикация:
"В знак на благодарност и признателност към Светия синод, МВР дари на църквата лек автомобил и джип, съобщи 'Фокус'."
Благодарност? Признателност? WTF?
Мисля си: Явно доста съм изпуснал напоследък -- църквата се е включила в издирването на престъпници. Спомням си за онова убийство на симеоновско шосе преди няколко години -- тогава убийците бяха с дрехи на свещеници...
Разбира се, опитвам се да бъда саркастичен -- ясно е че в никаква полицейска работа БПЦ не е замесена. Това което не е ясно е защо Р.П. им прави такъв скъп подарък. Имайки предвид, че държавата и църквата са отделни ми е много любопитно как Р.П. ще оправдае похарчването на толкова много пари за целите на частна религиозна организация.
Според мен този акт може да се класифицира като подпомагане на конкретна религия с държавни средства. Аз, като човек който плаща данъците си се чувствам измамен -- тези пари не са на Р.П. и той неможе да прави с тях каквото си иска. Освен ако не е купил подаръкът със собствени средства...
Този случай повдига интересни въпроси:
- На какво основание свещеници на една конкретна религия извършват религиозни обреди на държавни церемонии?
- Кой плаща за това?
- Колко струва една такава церемония?
- По този начин не се ли намесва държавата в свободата на религиозните вярвания, де факто заствайки зад определена религия и легитимирайки я като официална държавна религия?
- Организирането на религиозни церемонии от страна на министри не е ли нарушение на член 13-ти алинея (4) от Конституцията? ("Религиозните общности и институции, както и верските убеждения не могат да се използват за политически цели.")
- Какъв е смисълът на алинея (3) на член 13-ти от Конституцията? ("Традиционна религия в Република България е източноправославното вероизповедание.") Въобще какъв смисъл има утвърждаването на исторически факт в закон? Това намирисва на преследване на основа убеждения... Представете си например какво би било ако пишеше: "Традиционно гражданите на Република България носят цървули" - OMFG!
Етикети:
БПЦ,
конституция,
Р.П.,
религия
First Post...
Това първият постинг в този блог. Надявам се да имам времето и желанието да го поддържам активен дълго време.
Целта на този блог е да събера на едно място разсъжденията си по въпросите които ме вълнуват.
Мисля, че ще има доста постинги посветени на разделението между държава и религия, религиозното образоавние, "религиозните ценности" и други важни и често пъти недоразбрани тъкности във взаимоотношенията ни с религията. Вероятно ще пиша и по други важни политически въпроси, а също и по някои технически теми свързани с математика или програмиране.
Този блог е създаден за мое удобство и улеснение (а също се надявам да има и някакъв възпитателен ефект върху мен). Това не е място на свобода и демокрация и коментари които не харесвам няма да публикувам. Не си поставям за цел този блог да стане популярен, нищо не продавам и не се интересувам от политическа кариера. Но бих се радвал ако ми помогне да намеря съмишленици за някои от целите си.
Целта на този блог е да събера на едно място разсъжденията си по въпросите които ме вълнуват.
Мисля, че ще има доста постинги посветени на разделението между държава и религия, религиозното образоавние, "религиозните ценности" и други важни и често пъти недоразбрани тъкности във взаимоотношенията ни с религията. Вероятно ще пиша и по други важни политически въпроси, а също и по някои технически теми свързани с математика или програмиране.
Този блог е създаден за мое удобство и улеснение (а също се надявам да има и някакъв възпитателен ефект върху мен). Това не е място на свобода и демокрация и коментари които не харесвам няма да публикувам. Не си поставям за цел този блог да стане популярен, нищо не продавам и не се интересувам от политическа кариера. Но бих се радвал ако ми помогне да намеря съмишленици за някои от целите си.
Етикети:
цели
Абониране за:
Публикации (Atom)